Apabila murid tidak terkawal di dalam bilik darjah, guru hendaklah menarik perhatian murid kembali untuk mengikuti pengajaran yang disampaikan oleh guru tersebut. terdapat pelbagai cara yang boleh menarik perhatian murid. antaranya ialah :
- Tepuk tangan
- Tiup wisel
Contoh pelaksanaan pengurusan bilik darjah "Berdiri Duduk" :
- Apabila keadaan kelas tidak terkawal, guru mengarahkan murid berdiri, kemudian duduk.
- Ulang beberapa kali arahan berdiri duduk.
- Pastikan murid melaksanakan arahan arahan guru.
- Ulang arahan seperti berdiri, berdiri, duduk, duduk, berdiri. Pasti terdapat murid yang melakukan kesilapan dalam mendengar arahan.
- Ulang semula arahan tadi sehingga semua murid berdisiplin dalam mendengar arahan.
Murid berdiri |
Murid duduk |
- Murid akan lebih menumpukan perhatian kepada guru.
- Murid akan berasa lebih cergas dan segar.
- Murid akan berasa tidak mengantuk seterusnya dapat mendisiplinkan mereka untuk menumpukan perhatian semasa guru mengajar.
Kekurangan :
- Tidak boleh dilakukan dengan kerap bagi mengelakkan murid berasa bosan dan jemu dengan aktiviti tersebut.
Disediakan oleh : NOORASHIMA ASA :)
boleh digunakan dan mungkin boleh tmbahkan lagi pergerakan lain supaya murid tidak bosan dan teruja menunggu pergerakan-pergerakan baru setiap kali kelas cikgu shima :)
BalasPadamawu..mkseh ka..:p yelah tgh kumpul,fikir n variasi kn lg aktiviti d cluz :p
Padamthniah..aktivti lma digunakan smula...sangat bermanfaat kepada guru2...
BalasPadam