Punca paling utama masalah disiplin di sekolah ialah dari diri murid
itu sendiri. Setiap personaliti murid berbeza-beza, ada murid yang aktif dan
pasif. Selalunya murid yang sering melakukan masalah disiplin di sekolah adalah
murid yang aktif dan bersifat agresif. Mereka tidak suka dikongkong oleh
peraturan sekolah yang telah ditetap dan cenderung melanggar peraturan
tersebut. Contohnya, mereka tidak suka berpakaian kemas semasa di sekolah.
Duke (1980) menyatakan bahawa tiap-tiap individu itu
bertanggungjawab di atas perlakuan sendiri. Murid-murid berkemungkinan menjadi
tidak berdisiplin kerana mengikuti kehendak-kehendak diri mereka sendiri tanpa
sebarang pengaruh dari luar, iaitu apa yang dikatakan sebagai ‘the potential
influence of the student’s free will.”
Mereka juga mungkin melanggar peraturan-peraturan di sekolah
sewaktu belajar atau bermain kerana mereka tidak menyedari bahawa perbuatan mereka telah menyalahi
peraturan kelas atau sekolah. Ini adalah menjadi suatu faktor yang penting
dalam hal murid-murid melakukan perbuatan yang tidak berdisiplin.
Terdapat juga pelanggaran-pelanggaran peraturan yang dilakukan oleh
murid-murid yang mempunyai masalah emosi. Jenis kanak-kanak ini dipanggil ‘neorotic’
atau ‘psychotic’, dan mengikut Despert (1965) dapat dikenali dengan gaya
kelakuannya yang jahat, selalu membuat salah, melawan, ingkar, tidak dapat
dibentuk dan tidak stabil.
Kelemahan dari segi perkembangan mental juga boleh membawa kepada
pelanggaran peraturan di sekolah. Murid-murid yang lemah belajar dam gagal
berkali-kali dalam peperiksaan, akan merasa kecewa dan hilang minat belajar. Mengikut
Rabven (1977) apabila murid-murid tidak berminat dalam sesuatu mata muridan
yang tertentu dan guru tidak pula berusaha untuk menarik minat mereka,
murid-murid tersebut akan hilang semangat belajar dan akan melakukan apa juga
yang terlintas di hati mereka.
0 ulasan:
Catat Ulasan