Cara asuhan yang diterima
Sesetengah ibu bapa bersikap sangat tegas
terhadap anak-anak mereka. Ada pula yang jarang menunjukkan kasih sayang
anak-anak mereka. Bagi ibu bapa yang terlalu tegas ini akan membuat anak-anak
mereka berasa tertekan dengan cara didikan yang diberi yang terlalu ketat untuk
cemerlang akademik sahaja tanpa ada masa untuk bermain seperti rakan sebaya
mereka yang lain. Maria Montesorri menyatakan bermain adalah tugas kanak-kanak.
Menurut Meece (2002) dan (Woolfolk, A., 2004), bermain merupakan sebahagaian
daripada perkembangan fizikal dan sosial kanak-kanak. Manakala, bagi ibu bapa
yang terlalu jarang untuk meluangkan masa bersama anak-anak mereka pula akan menimbulkan jurang hubungan antara satu sama
lain. Anak-anak akan berasa terabai dan kurang kasih sayang daripada ibu bapa
mereka. Oleh yang demikian, cara asuhan yang berbeza ini mempengaruhi sahsiah
murid-murid.
Taraf ekonomi keluarga
Sesetengah murid mempunyai latar belakang
keluarga yang taraf ekonominya rendah dan taraf ekonomi tinggi. Bagi murid yang
keluarganya taraf ekonomi rendah, ibu bapa mereka terpaksa mencari rezeki siang
dan malam bagi menampung kehidupan dan perbelanjaan sekolah anak-anak mereka.
Kesannya, mereka akan bergantung kepada rakan-rakan untuk mendapatkan sokongan
emosi, sosial dan moral yang tidak diperolehnya daripada ibu bapa. Masalah yang
timbul adalah mereka mempelajari nilai-nilai yang tidak baik daripada
rakan-rakan mereka. Manakala, murid-murid daripada keluarga yang taraf ekonomi
tinggi pula berasa lebih yakin ke sekolah sehingga mereka menyalahgunakan
nikmat yang ada sehingga tidak tahu menghargainya kerana mereka selalu mendapat
apa yang mereka kehendaki.
Konflik keluarga
Institusi keluarga juga memainkan peranan
penting dalam membentuk sahsiah murid-murid. Perceraian, pergolakan hubungan
ibu bapa, kehadiran adik baharu di rumah boleh mengganggu emosi kanak-kanak
jika ianya tidak diurus dengan baik.
Perasaan kerisauan, perasaan marah dan kecewa yang terpendam akan dibawa
ke sekolah. Masalah emosi ini dizahirkan melalui tingkah laku murid, misalnya
perasaan marah terhadap ibu disalurkan kepada guru wanita di dalam bilik
darjah.
Tempat tinggal
Kanak-kanak daripada keluarga bertaraf
sosioekonomi rendah mungkin tinggal di kawasan yang sesak, rumah yang sempit
dan perlu dikongsi bersama-sama adik-beradik yang ramai, serta makanan dan
peluang penjagaan kesihatan yang terhad. Mereka hadir ke sekolah dengan pakaian
kurang kemas, bertutur menggunakan bahasa dialek dan kurang pengalaman dengan
buku-buku dan bahan pembelajaran. Kesannya, sesetengah guru tidak meletakkan
harapan yang tinggi terhadap murid-murid seperti ini. Maka, mereka akan rasa terasing,
terabai, tidak pandai dan sukar untuk bergaul dengan rakan-rakan yang lain.
Media massa
Kanak-kanak pada hari ini terdedah kepada
sumber maklumat seperti surat khabar, majalah, televisyen, radio dan internet.
Mereka boleh mendapat maklumat dengan senang sekali. Penggunaan telefon bimbit
dan seterusnya fungsi-fungsinya seperti short message service (SMS) juga
semakin berleluasa dalam kalangan kanak-kanak di Malaysia. Kesannya,
pengetahuan dan pandangan, tingkah laku, cara pergaulan, cara bertutur, aspek
fizikal seperti fesyen dan stail mempengaruhi murid-murid.
0 ulasan:
Catat Ulasan